طرز کار چیلر

طرز کار چیلر

فهرست مطالب

[vc_row][vc_column][vc_column_text]امروزه مهم ترین تجهیزات تولید برودت در ساختمان های بزرگ، دستگاه چیلر بوده که یکی از عوامل مهم و موثر در بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان می باشد.

چیلرها به عنوان یکی از کاربردی ترین و بهینه ترین دستگاه های تهویه مطبوع شناخته می شوند و بدلیل اینکه دارای سطح بهینگی بالا در عملکرد می باشند بسیار مورد توجه طراحان و کارفرمایان ساختمانی قرار گرفته اند.

طرز کار چیلر بگونه ای است که با کم ترین میزان مصرف انرژی، بیشترین سطح بازدهی را به همراه دارد.

از این روی توجه به سرویس و تعمیر چیلر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و از آنجایی که دارای مکانیزم پیچیده و حساسی است نباید سرویس و تعمیرات چیلر توسط هر شخصی صورت گیرد.

تعمیر چیلر باید توسط تعمیرکار ماهر و آشنا با طرز کار چیلر صورت گیرد زیرا کوچک ترین اشتباه در عیب یابی و تعمیر دستگاه ممکن است هزینه های گزاف ناشی از تعمیر مجدد چیلر را به همراه داشته باشد.

ما در مرکز تخصصی تعمیرات چیلر تهران سرویسکار، به همراه بهترین تعمیرکاران چیلر آماده ارائه خدمات با کیفیت در امور چیلر بصورت شبانه روز و در هر نقطه از تهران و کرج به شما عزیزان می باشیم.

جهت انجام مشاوره با ما تماس بگیرید. [/vc_column_text][us_separator type=”short” thick=”2″ color=”custom” bdcolor=”#753555″][vc_column_text]

طرز کار چیلر چگونه است؟

[/vc_column_text][us_single_image image=”8538″ align=”center”][vc_column_text]بطور کلی چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع مبرد که معمولا آب می باشد طبق سیکل تبرید جذبی یا تراکم بخار می زداید.

انواع مختلف چیلر در مکان های خاصی کاربرد داشته و به عنوان وسیله سرمایشی یا گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

چیلر ها براساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی می شوند.[/vc_column_text][vc_tta_accordion c_align=”right”][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”تقسیم بندی چیلر ها بر اساس نوع سیکل تبرید” tab_id=”1541512327052-8356caa5-ee5a”][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”تقسیم بندی چیلر ها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد” tab_id=”1541512327116-bfa7730f-25ed”][vc_column_text]

  • چیلر آب خنک
  • چیلر هوا خنک
  • چیلر تبخیری

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”تقسیم بندی چیلر ها بر اساس ظرفیت تناژ دستگاه” tab_id=”1541512435386-f5dd990d-1ad5″][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][vc_empty_space][vc_column_text]انواع مختلف چیلر در مکان های مختلفی کاربرد دارند، برای مثال مینی چیلر ها در ساختمان های کوچک اداری، مسکونی و تجاری استفاده می شوند ولی چیلر در ساختمان های بزرگ نیز تعبیه می شود.

و اما در این بخش طرز کار انواع چیلر را مورد بررسی قرار می دهیم:

طرز کار چیلر جذبی

بطور کلی چیلر های جذبی یکی از انواع دستگاه های سرمایشی/گرمایشی است که منبع تامین انرژی در آن حرارت و ژنراتور می باشد.

هدف سیستم چیلر جذبی خنک سازی و انتقال مایع مبرد که اصولا آب می باشد به واحدهای مختلف ساختمان مثل هواساز یا فن کویل یا واحدهای صنعتی جهت خنک کاری می باشد.

عمل خنک سازی مایع مبرد در این نوع چیلر طی سیکل جذبی و توسط منابع گرمایی مثل بخار داغ یا شعله مستقیم گاز صورت می گیرد.

طرز کار چیلر های جذبی بطور کلی بدین صورت است که گاز های حاصل از تبخیر مایع مبرد توسط ماده جاذب که اصولا لیتیوم بروماید می باشد، طی سیکل جذبی در سیال اولیه یا تبخیر کننده جذب می گردد.

لازم به ذکر است ماده جاذب به عنوان سیال ثانویه شناخته می شود.

 بطور کلی چیلر های جذبی به لحاظ نوع ماده جاذب دارای ۲ نوع می باشند:

  • سیکل لیتیوم بروماید – آب
  •  سیکل آمونیاک – آب

بررسی نحوه عملکرد اجزای اصلی چیلر جذبی 

[/vc_column_text][vc_tta_accordion c_align=”right”][vc_tta_section text_color=”#0a0a0a” title=”اواپراتور” tab_id=”1541507299232-dcaf6b14-6bfc”][vc_column_text]مایع مبرد (آب) داخل لوله های اواپراتور پاشیده شده و بر اثر گرمای محیط تبخیر می شود، از آنجایی که تبخیر یک عمل گرماگیر است، گرمای مایع مبرد جذب می گردد.

طی این فرآیند مایع مبرد (آب) با دمای حدود ۱۲ درجه سانتی گراد وارد لوله های اواپراتور شده و تا سقف ۷ درجه سانتی گراد خنک می گردد.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”ابزربر” tab_id=”1541507299308-19105c7d-1422″][vc_column_text]پس از فرآیند خنک کاری آب وارد شده به لوله های اواپراتور، بخار آب تولید شده توسط محلول واسطه (لیتیوم بروماید) که از طریق نازل های ویژه روی سطح لوله های ابزربر پاشیده می شود بطور دائم جذب می گردد و حرارت محلول واسط که ناشی از تبخیر آب می باشد در ناحیه ابزربر آزاد شده و به واسطه آب سرد برج جاری در لوله های ابزربر به خارج از چیلر منتقل می شود.

در نتیجه این عمل از افزایش میزان دما و بخار آب و بدنبال آن شکستن وکیوم جلوگیری شده و نهایتا محلول غلظت لیتیوم بروماید رقیق شده و در انتهای نخزن پایینی جمع می گردد.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”ژنراتور” tab_id=”1541507473775-8f9bf409-7763″][vc_column_text]ژنراتور در واقع بستری برای بازگردانی غلظت محلول جاذب می باشد به این صورت که محلول واسط پس از گذر از مبدل حرارتی وارد لوله های ژنراتور شده و مجددا از طریق بخار با آب داغ گرم می شود.

گرما موجب افزایش غلظت محلول جاذب می شود.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”کندانسور” tab_id=”1541507545179-01764823-255b”][vc_column_text]آخرین مرحله فرآیند خنک سازی ماده مبرد، توسط کندانسور صورت می گیرد بدین صورت که بخار ناشی از تبخیر مایع مبرد که توسط ژنراتور جذب شده بود وارد لوله های کندانسور شده و طی گذر از سطح لوله های کندنسور تقطیر می گردد.

نهایتا آب مقطر تولید شده همراه با گرمای ناشی از عمل تقطیر وارد سینی واقع در زیر کندانسور شده و مجددا به اواپراتور باز می گردد.[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][us_separator type=”short” thick=”2″ color=”custom” bdcolor=”#753555″][vc_column_text]

انواع چیلر جذبی

چیلر های جذبی دارای انواع مختلفی می باشند که بر اساس فاکتورهای متفاوت تقسیم بندی می شوند.

در این بخش از مقاله انواع چیلر های جذبی را بر اساس شاخص های مختلف معرفی می کنیم.

بطور کلی چیلر های جذبی به ۳ شکل طبقه بندی می شوند:

تقسیم بندی  چیلر جذبی بر اساس منبع حرارتی ژنراتور

  •  چیلر های جذبی آب گرم
  •  چیلر های جذبی آب داغ
  •  چیلر های جذبی بخار
  •  چیلر های جذبی شعله مستقیم

نکته:

چیلر های شعله مستقیم نسبت به سایرین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تقسیم بندی چیلر جذبی بر اساس ماده مبرد و جاذب

  •  چیلر های جذبی لیتیم بروماید
  •  چیلر های جذبی آمونیاک
  •  چیلر های جذبی سیلیکاژلی

نکته:

در حال حاضر بجز چیلر های جذبی لیتیوم بروماید دیگر چیلرهای موجود در این طبقه کاربرد وسیعی ندارند.

تقسیم بندی چیلر جذبی بر اساس چرخه تغلیظ محلول جاذب

  •  چیلر های جذبی  تک اثره لیتیوم بروماید
  •  چیلر های جذبی دو اثره لیتیوم بروماید
  •  چیلر های جذبی سه اثره لیتیوم بروماید
  • چیلر های جذبی یک مرحله ای  آمونیاکی
  • چیلر های جذبی چند مرحله ای آمونیاکی

نکته:

بین انواع چیلر جذبی موجود در این دسته، چیرل های دو اثره لیتیوم بروماید بیشترین کاربرد را دارند.

برای تعمیر و سرویس چیلر جذبی در تهران، با بهترین تعمیرگاه مجاز چیلر در تهران تماس بگیرید. شما پس از تماس با ما و دریافت مشاوره رایگان می توانید تمام خدمات تعمیر چیلر را در محل با هزینه ای بسیار مناسب دریافت کنید.[/vc_column_text][us_separator type=”short” thick=”2″ color=”custom” bdcolor=”#753555″][vc_column_text]

طرز کار چیلر جذبی به صورت انیمیشن

انیمیشن طرز کار چیلر جذبی

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]

طرز کار چیلر تراکمی

بطور کلی اصول کار چیلر های تراکمی بدین صورت است که برای تولید مایع خنک ابتدا گار مبرد توسط کمپرسور متراکم شده و سپس وارد مجاری کندانسور می شود و به واسطه مایع یا هوا خنک و تقطیر می شود.

سپس مایع تولید شده بر اثر تقطیر وارد شیر انبساط شده و پس از تنظیم میزان مایع ورودی به سمت اواپراتور هدایت می گردد.

پس از ورود به اواپراتور، افت فشار موجب تبخیر مایع شده و در نتیجه ی عمل تبخیر مایع خنک کننده، خنک کاری بخش های مرتبط با اواپراتور صورت می گیرد.

در نهایت گاز ناشی از تبخیر نیز به کمپرسور برای شروع مجدد فرآیند وارد می شود.

بررسی نحوه عملکرد اجزای اصلی چیلر تراکمی

[/vc_column_text][vc_tta_accordion c_align=”right”][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”شیر انبساط” tab_id=”1541508408178-98407c7b-e03e”][vc_column_text]

شیر انبساط میزان مایع مبرد ورودی به لوله های اواپراتور را توسط فانوسه تنظیم می نماید، البته شیر انبساط ترموستاتیک از دمای خروجی اواپراتور تاثیر می گیرد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”اواپراتور” tab_id=”1541508408356-cd0760dd-c442″][vc_column_text]

پس از تنظیم مقدار ماده مبرد توسط شیر انبساط، مبرد برای عملیات تبخیر و خنک سازی وارد مجاری اواپراتور شده و بصورت بخار خارج می گردد.

در اثر تبخیر مبرد آب جاری در پوسته یا هوا خنک شده و به طرف فن کویل ها و هواساز هدایت می گردد و محددا وارد اواپراتور می شود.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”کمپرسور” tab_id=”1541508577361-e63b56e3-3e8f”][vc_column_text]

گاز ناشی از تبخیر مبرد توسط کمپرسور متراکم شده و وارد کندانسور می گردد.

در انواع چیلر های تراکمی، کاربرد کمپرسور بدین شکل می باشد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section text_color=”#000000″ title=”کندانسور” tab_id=”1541508635759-9e89bcfe-8573″][vc_column_text]

کنداسور چیلر های تراکمی از نوع لوله و پوسته می باشد که اصولا گاز مبرد داخل پوسته و آب خنک داخل لوله ها جریان دارد.

وظیفه کندانسور تقطیر (کندانس) بخار داغ و متراکم می باشد.

فرآیند تفطیر بدین شکل است که بخار داغ وارد پوسته کندانسور شده و در اثر تماس با لوله های حاوی آب خنک عمل تقطیر صورت گرفته و مایع تولید و از طریق لوله وارد برج خنک کننده شده و مجددا وارد کندانسور می گردد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][vc_empty_space][vc_column_text]

انواع چیلر تراکمی

  • چیلر تراکمی رفت و برگشتی (پیستونی)
  • چیلر تراکمی اسکرو (تیغه مارپیچ)
  • چیلرهای تراکمی اسکرال Scroll (غلطکی)
  • سانتریفیوژ (گریز از مرکز)
  • کنترل کننده‌های فشار در چیلر تراکمی
  • کنترل فشار بالا و پایین (لو اند های پرشر سوئیچ)

برای دریافت خدمات تعمیر و سرویس چیلر تراکمی همین حالا با بهترین مرکز تعمیر چیلر در تهران تماس بگیرید. ما بهترین خدمات را به شما ارائه خواهیم کرد. ۰۹۱۲۹۵۲۹۳۵۱– ۰۲۱۶۶۱۹۷۵۲۲[/vc_column_text][us_separator type=”short” thick=”2″ color=”custom” bdcolor=”#753555″][vc_column_text]

فیلم طرز کار چیلر

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

تعمیر و سرویس چیلر در تهران و حومه

شرکت تهران سرویسکار با بهره گیری از تخصص و تجربه تعمیرکاران آموزش دیده و متعهد خود سال ها بسیاری زیادی است که در حوزه سرویس و تعمیر لوازم سرمایشی و گرمایشی در حال فعالیت است. ما علاوه بر تعمیرات کولرگازی، تعمیر پکیج و…. تمام خدمات مربوط به تعمیر چیلر را به بهترین نحو انجام خواهیم داد. خدماتی از نصب چیلر گرفته تا سرویس، تعمیر و عیب یابی انواع چیلر

بهترین خدمات را از ما بخواهید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

در بخش زیر می توانید به مقالات مرتبط دسترسی داشته باشید.

یک پاسخ

  1. از اینکه مقاله به این جامعی تو سایتتپن گذاشتید که به صراحت حق مطلب را ادا کرده سپاسگذارم
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

09129529351

آخرین مقالات

مقالات تصادفی