آموزش افزایش خنک کنندگی کولرگازی و کولرهای آبی

لوله کشی مسی توکار کولرگازی، نصب و جابجایی کولرگازی در اسلامشهر

فهرست مطالب

 در رابطه با آموزش افزایش خنک کنندگی کولرگازی و کولرهای آبی  و نقش آن‌ها در زندگی‌های امروزی باید اذعان داشت که به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور عزیزمان ایران و آب‌وهوای گرمش و همچنین فرار رسیدن فصول گرم،  کولرها به‌نوعی در رده وسایل ضروری برای تأمین رفاه خانواده قرارگرفته‌اند . به‌طوری‌که امروزه بیش از ۶۵ درصد خانوارهای شهری و حدود ۲۰ درصد خانوارهای روستایی از این دستگاه استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید در حال حاضر نزدیک به ۸/۵ تا ۹ میلیون کولر در خانوارهای ایرانی وجود دارد و سالیانه در حدود ۵۰۰ هزار دستگاه جدید به تولید می‌رسد.

حتماً می‌دانید که کولرهای آبی،  بسیار کمتر از کولرهای گازی برق مصرف می‌کنند ( ۵۰۰ وات در برابر ۲۰۰۰ وات) و  تعداد کولرهای آبی‌ مورداستفاده، بسیار بیشتر از کولرهای گازی در خانه‌ها و اماکن دیگر است. در مورد کولرهای گازی باید گفت که کارکرد این دستگاه‌ها شباهت زیادی به سیستم یخچال دارد و بهتر است در مناطق گرمسیری و بسیار مرطوب مورداستفاده قرار گیرند اما در کنار بازدهی بهتر آن‌ها باید این نکته را هم ذکر کرد که قیمت و هزینه نگهداری از آن‌ها به‌مراتب بالاتر از کولرهای آبی می‌باشد. اما اگر به هر نحوی می‌خواهید بازدهی یا همان اثر خنکی کولرهای خود را تا بالاترین حد افزایش دهید لازم است نکاتی چند را به خاطر داشته و انجام دهید. توجه داشته باشید در نظر گرفتن این نکات علاوه بر بهره‌مندی از بازدهی بالاتر، هزینه‌های کمتر مصرف انرژی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

طریقه  افزایش بهره‌وری و خنک کنندگی کولرگازی

اولین نکته در مورد تناسب ظرفیت کولرگازی با متراژ مکان موردنظر است. بسیار اهمیت دارد که ظرفیت برودتی کولرگازی متناسب با فضای مورداستفاده و شرایط آب‌وهوایی محل زندگی ( ازلحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود. کولرگازی های بزرگ‌تر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی‌مورد انرژی الکتریکی می‌شوند. از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب استفاده کنید.

کلید باد زن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید . این گزینه، هزینه برق مصرفی کولرگازی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

استفاده بی‌مورد و یا هم‌زمان از وسایل خانگی گرمازا مانند: اجاق‌گاز، سماور، لامپ‌های متعدد و .. باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می‌شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد. حتی‌الامکان از روشن کردن بی‌دلیل وسایلی نظیر موارد ذکرشده اجتناب کنید.

برای کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و تولید گرما توسط وسایل ، بهتر است کارهایی نظیر پخت‌وپز ، شستشو و اتوکشی را در ساعاتی انجام دهید که گرمای هوا کمتر است.

همان‌طور که می‌دانید کولرهای گازی ازجمله پرمصرف‌ترین وسایل خانگی هستند. بنابراین درصورتی‌که ضرورتی به استفاده از این نوع کولر وجود ندارد بهتر است در استفاده از آن‌ها پرهیز کنید. در حد امکان از روشن نگه‌داشتن مداوم کولرگازی در طول روز پرهیز کنید. اما اگر استفاده از کولرهای گازی ضروری است باید سعی شود تا از استفاده در ساعت پیک مصرف برق ( از نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا ۳ ساعت بعدازآن) که مصرف انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور به حداکثر می‌رسد خودداری کرد.

یکی از راه هایی که میتوانید مصرف برق کولر گازی خود را به مقدار زیادی کاهش دهید این است که مقاله کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپلیت را بخوانید و تا ۵۰% برق کمتری مصرف کنید و پول کمتری برای مصرف برق بپردازید.

همیشه به یاد داشته باشید هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد.

کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. این تنظیم باعث می‌شود زمانی که دمای اتاق به این حد از خنکی رسید،  کولر به‌طور خودکار خاموش شود و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

به یاد داشته باشید نصب کندانسورهای کولرگازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف قابل‌توجهی از انرژی مصرفی خواهد شد.

در صورت امکان کولرگازی خود را در مسیر باد نصب کنید. زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

هنگامی‌که درجه حرارت بیرون ساختمان از دمای داخل کمتر است ( به‌طور مثال در شب‌ها ) با باز کردن پنجره‌ها به تهویه طبیعی ساختمان کمک کنید.

در روزهای خیلی گرم، با بستن در و پنجره و کشیدن پرده‌ها از ورود انرژی گرمایی توسط نور آفتاب به داخل ساختمان جلوگیری کنید.

سرویس و تعمیر کولرگازی را فراموش نکنید . لازم است به فواصل زمانی معین کولرگازی های خود را تعمیر و سرویس کنید. سرویس کولرگازی اگر به‌موقع انجام شود باعث افزا کارکرد و کاهش مصرف انرژی آن خواهد شد.

طریقه  افزایش بهره‌وری و خنک کنندگی کولر آبی

همانند کولرگازی اولین نکته در مورد تناسب ظرفیت کولر آبی با متراژ مکان موردنظر است. بسیار اهمیت دارد که ظرفیت برودتی کولر آبی متناسب با فضای مورداستفاده و شرایط آب‌وهوایی محل زندگی ( ازلحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود. کولر آبی های بزرگ‌تر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی‌مورد انرژی الکتریکی می‌شوند. از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده کنید.

حتی‌الامکان کانال‌کشی کولرهای آبی از کوتاه‌ترین مسیر ممکن بدون پیچ تاب‌های زیاد انجام شود. چنانچه کانال‌های کولر آبی خارج از ساختمان قرار دارند. حتماً باید به‌وسیله عایق‌کاری با پشم‌شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانالها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آن‌ها جلوگیری شود.  در این مورد حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانالها هم می‌تواند تا حد ملموسی مؤثر است.

هر چه مسیر کانال‌کشی کولرهای آبی پرپیچ‌وخم و طولانی‌تر باشد، فشار هوا در مسیر کانالها افت پیداکرده و سرمای حاصل‌شده نیز کمتر می‌شود. لذا باید حتی‌الامکان کوتاه‌ترین مسیر کانال‌کشی را برای سیستم‌های سرمایشی خود در نظر بگیرید.

توصیه می‌شود هرساله نسبت به تعویض پوشال های کولر آبی اقدام نمایید. تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، تأثیر زیادی در کاهش انرژی مصرفی و افزایش خنکی کولرهای دارد.

استفاده بی‌مورد و یا هم‌زمان از وسایل خانگی گرمازا مانند: اجاق‌گاز، سماور، لامپ‌های متعدد و .. باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می‌شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد. حتی‌الامکان از روشن کردن بی‌دلیل وسایلی نظیر موارد ذکرشده اجتناب کنید.

در حد امکان از روشن نگه‌داشتن مداوم کولر آبی در طول روز پرهیز کنید علاوه بر آن بهتر است سعی کنید از دور آهسته کولرهای آبی استفاده نمایید تا فشار کمتری به دستگاه تحمیل شود.

همیشه به یاد داشته باشید هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد.

نکته‌ای که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست این است که برای جلوگیری از خروج سرما و هدر رفتن انرژی ، بایستی اطراف پنجره‌ها و درها را با نوارهای درزگیری عایق‌بندی کنید. استفاده از تهویه طبیعی بخصوص در شب و درزبندی منازل در طول روزهای گرم بسیار مؤثر خواهد بود.

هنگامی‌که درجه حرارت بیرون ساختمان از دمای داخل کمتر است ( به‌طور مثال در شب‌ها ) با باز کردن پنجره‌ها به تهویه طبیعی ساختمان کمک کنید.

در روزهای خیلی گرم، با بستن در و پنجره و کشیدن پرده‌ها از ورود انرژی گرمایی توسط نور آفتاب به داخل ساختمان جلوگیری کنید.

کولرهای خود را رها نکنید .لازم است به فواصل زمانی معین آن‌ها را تمیز و مرتب کنید.

مسیرهای عبور هوای سیستم سرمایش را در کانالها و دریچه‌های ورودی و خروجی به‌طور مرتب تمیز کرده و از عدم وجود موانع در این مسیرها اطمینان حاصل نمایید

در فصل‌های گرم سال لباس‌های نازک و روشن بپوشید.

در تابستان معمولاً سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل شما وجود دارد : گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوار هدایت می‌شود –  گرمایی که از لامپ‌ها و لوازم‌خانگی انتشار می‌یابد و نور خورشید که از راه پنجره‌ها به داخل می‌تابد.

مسئول انرژی منزل خود باشید و با ارزیابی هر یک از موارد فوق تدابیری بیندیشید. مثلاً با افزایش عایق پشت‌بام و دیوارها ، مطمئن باشید حرارت عبور نخواهد کرد. پنجره‌ها را با استفاده از سایبان یا پرده‌کرکره و یا پارچه‌ای محافظت نمایید. نصب پرده بارنگ روشن یا سایه‌بان روشن نور خورشید را به سمت بیرون منعکس می‌نماید و از تولید گرمای تابشی جلوگیری می‌کند.

عمل به این توصیه‌ها می‌تواند سالانه صرفه‌جویی زیادی را در مصرف انرژی به همراه داشته باشد.

گروه تعمیر و سرویس کولرگازی تهران سرویس‌کار

برای شارژ گاز کولرگازی، نصب و جابجایی کولرگازی، سرویس کولرگازی، تعمیر کولرگازی با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

در بخش زیر می توانید به مقالات مرتبط دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

09129529351

آخرین مقالات

مقالات تصادفی