بررسی تفاوت ماکروویو و ماکروفر

بررسی تفاوت ماکروویو و ماکروفر در پخت غذا | فرق مایکروفر با مایکروویو

فهرست مطالب

[vc_row][vc_column][vc_column_text]بزرگ ترین و مهم ترین سوالاتی که در زمان خرید ماکروویو ذهن شما را درگیر می کنند عبارت اند از:

تفاوت ماکروویو و ماکروفر چیست؟!

ماکروفر بخرم یا ماکروویو؟!

ماکروویو بهتره یا ماکروفر؟!

تفاوت ماکروفر و ماکروویو ؟!

و…

در این مقاله فرق مایکروفر با مایکروویو را بطور کامل بررسی خواهیم کرد و شما بعد از مطالعه این مقاله با اطلاعات و دید روشن تری می توانید اقدام به خرید فر مناسب نمایید.

همچنین ما در مرکز تخصصی تعمیرات ماکروویو تهران سرویسکار برای انجام خدمات سرویس و تعمیر ماکروویو شما بصورت شبانه روز در هر نقطه از تهران و کرج آماده خدمت رسانی می باشیم.

بهترین تعمیرکار ماکروویو را از ما بخواهید، همچنین برای اطلاع از نحوه محاسبه قیمت خدمات ماکروویو پیشنهاد می کنم مقاله هزینه تعمیرات ماکروویو را مطالعه بفرمایید.[/vc_column_text][us_btn text=”تماس با ما” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.tehran-servicekar.com%2F%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7%2F||target:%20_blank|” align=”center”][us_separator type=”short” thick=”2″ color=”custom” bdcolor=”#729bc9″][vc_column_text]

بررسی تفاوت ماکروویو و ماکروفرتفاوت ماکروفر و ماکروویو

ممکن است شنیده باشید که برخی افراد به اشتباه ۲ واژه ماکروفر و ماکروویو را بجای هم بکار می برند در صورتی که به لحاظ نوع عملکرد و مکانیزم با هم متفاوت هستند. در انتهای این مقاله میتوانید به طور کامل تفاوت ماکروفر و ماکروویو را متوجه شوید. اگر بعد از مطالعه این مقاله سوالی در مورد فرق مایکروفر با مایکروویو و نوع عملکرد و مزایا و معایب هرکدام داشتید میتوانید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

اجازه بدهید قبل از هر چیز شما را با معنی واژگانی که در زمان خرید فر با آنها مواجه می شوید آشنا بکنم:

  • Oven: فر
  • Gas Oven: فر گازی
  • Electric Oven: فر برقی
  • Induction: فر های اینداکشن یا القایی
  • Halogen: فر تابشی یا هالوژن
  • Microwave: ماکروویو

بطور کلی فر دستگاهی است که غذا را در محیط بسته و دمای یکنواخت می پزد یا گرم می کند.

ابتدایی ترین نوع فر ها با گاز کار می کنند و دمای آنها قابل تنظیم بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.

قبل از هرچیز باید بگوییم در واقع واژه ماکروفر رسمیت نداشته و بعد از تولید دستگاه ماکروویو و همزمان باپیشرفت فناوری در طراحی و ساخت فر، دستگاه هایی تولید شد که هر دو قابلیت ماکروویو و فر را بطور همزمان داشتند که اولین بار توسط شرکت بوش تولید شد و بطور انبوه وارد کشورمان شد و اصطلاحات جدیدی برای این دسته از محصولات از جمله ماکروفر یا فر ترکیبی شکل گرفت.

[/vc_column_text][us_separator type=”short” thick=”2″ color=”custom” bdcolor=”#729bc9″][vc_column_text]

ماکروویو یا مایکروویو

برای فهمیدن فرق مایکروفر با مایکروویو بهتر است ابتدا معنی هر کدام از این کلمات را بدانید. ماکروویو دستگاهی است که برای پخت یا گرم کردن غذا فقط به المنت تابشی و گرمکن با اشعه لیزر (امواج مایکرو)

مجهز می باشد.

این عملیات باعث ایجاد گرما و افزایش سرعت پخت غذا نیز می شود.

بطور کلی ماکروویو دستگاهی است که فقط مجهز به گرمکن با اشعه (امواج ماکرو) و المنت تابشی از بالا می باشد.

اگر قصد خرید مایکروویو را دارید و در مورد برند و نکات خرید آن شک دارید وارد لینک زیر شوید.

[wporg title=”راهنمای خرید ماکروویو ” link=”https://www.tehran-servicekar.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%88%DB%8C%D9%88/”]اگر قصد خرید مایکروویو را دارید و در مورد برند و نکات خرید آن شک دارید وارد لینک زیر شوید.[/wporg]​

ماکروویو یا مایکروویوماکروفر یا فر ترکیبی

برای آگاهی بیشتر شما درباره تفاوت ماکروفر و ماکروویو معنی هرکدام از محصولات آورده ایم. واژه ماکروفر در فرهنگ فارسی به معنی تندپز می باشد .

روش کار ماکروویو به این صورت می باشد که با تاباندن ریز موج های الکترومغناطیسی موجب جنبش آب و مولکول های قطبی در غذا شده و این امر موجب تولید گرما و در نتیجه گرم شدن یا پخت غذا در مدت زمان نسبتا کوتاهی می شود.

بطور کلی ماکروفر دستگاهی است که تمام قابلییت های یک ماکروویو را دارا می باشد و فقط چند نوع حرارت دهی نیز به آن اضافه شده مثل حرارت سه بعدی ، کانوکشن و فن و گریل از پشت.

[wporg title=”تعمیر پکیج” link=”https://www.tehran-servicekar.com/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%DA%A9%DB%8C%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D8%AC-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7//”]برای تعمیر پکیج خود با قیمت مناسب وارد لینک زیر شوید.[/wporg]​

مایکروفر بخرم یا ماکروویو ؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دانش مایکروفر ها در انواع متنوعی خانه‌ها و آشپزخانه‌ها وارد شدند و روز به روز صنعت تولید مایکروفر در حال پیشرفت و توسعه میباشد.

توجه به تفاوت هایی که در قسمت بالا در مورد فرق مایکروفر با مایکروویو توضیح داده ایم و شما می‌توانید با توجه به کاربرد مورد نظر خود بهترین کالا را متناسب با بودجه خود تهیه کنید.

همانطور که می دانید نحوه کار مایکروویو به این صورت می باشد که امواجی با فرکانس بالا و طول موج کوتاه به مواد غذایی می‌تابد و این امواج در سطح ماده غذایی جذب شده و یا انعکاس پیدا می‌کند. به همین علت از امواج مایکرو برای پخت مواد غذایی استفاده می شود.

اگر مایکروویو شما دچار اشکال شده میتوانید برای عیب یابی ماکروویو خود مقاله ما را مطالعه کنید و خودتان برای رفع ایراد آن اقدام کنید.

مایکروفر بخرم یا ماکروویو ؟سولاردام

برای آشنایی بیشتر با تفاوت ماکروفر و ماکروویو و سولاردام اطلاعات جامعی درباره سولاردام برای شما قرار داده ایم. برای اولین بار دستگاه سولاردام توسط شرکت ال جی معرفی شد که سرعت پخت آن ۴ برابر بیشتر از محصولات دیگر بوده و و در واقع فرآیند پخت غذا با استفاده از امواج ماکروویو و حرارت دهی با فن و گریل تابشی نیز می باشد.

 در طراحی و تولید دستگاه سولاردام از تکنولوژی ماکروویو و امواج گرمایشی نوری استفاده شده است.

در بخش بالایی محفظه پخت فر سولاردام یک هیتر زغالی تعبیه شده که در واقع نوعی المنت نوری است و داخل آن رشته های زغال قرار دارد و نهایتا امواج نورانی با گرما عمق نفوذ بسیار بالایی را تولید می کنند.

همچنین در کف محفظه سولاردام سیستم مگاهیتر شامل چند نوع هیتر هالوژنی و سرامیک تعبیه شده که امواج نورانی و گرمایشی را به مواد غذایی از سمت پایین می تاباند.

تفاوت مایکروفر و سولاردام

یکی از سوالاتی که بسیاری از مشتریان ما بهد از سوال تفاوت ماکروفر و ماکروویو چیست می پرسند تفاوت مایکروفر و سولاردام است.

بهتر است بدانید که قطعه ای به نام مگنترون در مایکروفر قرار داده شده است که می تواند امواجی با طول موج ۲۴۵۰ مگاهرتز تولید کند.

این امواج با سطح داخلی ماکروفر برخورد کرده و به سمت ماده غذایی منعکس می‌شود و باعث پخته شدن آن می گردد.

فرکانس امواج بالا بوده و به همین دلیل می‌تواند باعث نوسان مولکولهای آب درون مواد غذایی گردد.

جنبش مولکول های آب مواد غذایی باعث اصطکاک بین آنها شده و دمای ماده غذایی افزایش پیدا می کند و گرم می شود.

نحوه کار با سولاردام نیز مانند ماکروفر می باشد با این تفاوت که در آن امواج گرمایشی نوری تعبیه شده است.

در سولاردام المنت های نوری تعبیه شده که داخل این قطعه رشته های ذغالی قرار گرفته اند با امواج نورانی می‌توانند باعث پخت مواد غذایی گردند.

علاوه بر وجود المنت در قسمت بالای سولاردام ، در پایین این دستگاه چندین نوع هیتر تعبیه شده است که از جنس سرامیک و هالوژن می‌باشند و به این ترتیب از قسمت پایین باعث پخته شدن مواد غذایی می گردند.

پس تفاوت مایکروفر و سولاردام در امواج گرمایشی نوری می باشد و طرز کار هر دو تقریبا به یک صورت است. وجود امواج گرمایی شی نوری در سولاردام باعث گرم شدن سریع مواد غذایی میشود و سرعت گرم شدن غذا در سولاردام تقریباً ۱/۵ برابر بیشتر از ماکرو فر می باشد.

تفاوت مایکروفر و سولاردامتفاوت مایکروفر و مایکروویو و سولاردام

همانطور که در قسمت های مجزا برای آگاهی بیشتر شما درباره فرق ماکروویو و ماکروفر و سولاردام درباره طرز کار هر کدام از دستگاه های مایکروفر و مایکروویو و سولاردام توضیح داده ایم می توان متوجه شد که تفاوت این سه دستگاه در قطعات تعبیه شده در آن ها می باشد.

به طور کلی می توان گفت در مایکروویو قطعه مگنترون تعبیه شده که می‌تواند امواجی با فرکانس ۲۴۵۰ مگاهرتز تولید کند.

این امواج با سطح داخلی مایکروویو برخورد کرده و به سطح ماده غذایی منعکس می گردد و باعث مغزپخت شدن آن می شود.

مایکروویو به گونه ای ساخته شده که با بسته شدن درب آن تولید امواج متوقف شده و خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

در صورتی که درب مایکروویو خراب شده باشد در هنگام کار کردن مقداری از امواج مایکروویو به بیرون نشت پیدا می‌کند که باید به سرعت برای رفع و تعمیر آن اقدام کنید.

در مایکروفر علاوه بر مگنترون المنتی تعبیه شده است که برای یخ زدایی و گریل غذا نیز به کار می رود. طرز کار مایکروفر به گونه ای می باشد که تمام باکتری ها و میکروب های ماده غذایی را از بین میبرد.

به دلیل وجود المنت اضافی در ماکروفر شما می توانید با استفاده از کلید های تعبیه شده در آن نوع پخت ماده غذایی خود را با استفاده از اشعه یا المنت انتخاب کنید.

پس فرق مایکروفر با مایکروویو در وجود المنت می باشد و مایکروفر می تواند هم از اشعه و هم المنت برای پخت و گرم کردن مواد غذایی استفاده کند ولی مایکروویو تنها از اشعه برای پخت مواد غذایی استفاده خواهد کرد.

سیستم سولاردام مانند مایکروویو می باشد و تنها در آن المنت های نوری تعبیه شده و باعث تفاوت آن از ماکروفر و ماکروویو شده است.

در قسمت بالا و پایین سولاردام هیتر تعبیه شده که باعث پخته ماده غذایی از چند جهت می گردد.سطح داخلی سولاردام به‌صورت استوانه‌ای بوده و به این ترتیب امواج گرمایی به خوبی به داخل مواد غذایی منعکس می گردد.

همانطور که گفته شد تفاوت مایکروفر و مایکروویو و سولاردام به این گونه می‌باشد که در مایکروویو تنها از امواج برای پخت ماده غذایی استفاده می شود.

در مایکروفر علاوه بر امواج از المنت های معمولی برای پخت و گریل ماده غذایی استفاده می گردد و در سولاردام ترکیبی از امواج دستگاه مایکروویو و امواج نوری استفاده می شود.

[wporg title=”هزینه تعمیرات ماکروویو” link=”https://www.tehran-servicekar.com/%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%88%DB%8C%D9%88/”]برای اطلاع از هزینه تعمیرات ماکروویو وارد لینک زیر شوید.[/wporg]​

تفاوت مایکروفر و مایکروویو و سولارداممایکروفر بهتر است یا مایکروویو

به طور کلی می توان گفت فرق مایکروفر با مایکروویو این است که در ماکروفر از گرما برای پخت غذا استفاده شده و در مایکروویو از اشعه و امواج استفاده می گردد.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر شاغل هستید و قصد دارید به سرعت غذای خود را آماده کنید مایکروویو برای شما گزینه مناسبی است.

همچنین اگر تنها قصد گرم کردن غذا را دارید و یا فرصت کافی برای پخت غذا دارید مایکروفر بهتر از فر و گاز می باشد.

یکی از مزایای مایکروفر این است که برای حفظ ویتامین ث در مواد غذایی گزینه مناسبی می باشد زیرا زمان پخته ماده غذایی طولانی بوده و ویتامین ها در آن از بین می روند.

در چندین منابع گفته شده که اشعه مایکروویو در هنگام پخت غذا می تواند برای سلامت انسان مضر باشد.

امیدواریم با توجه به کاربردتان متوجه شده باشید که مایکروفر بهتر است یا مایکروویو و بهترین محصول با کمترین مضرات را برای خود خریداری کنید.

باز هم اگر پرسشی درباره فرق مایکروفر و مایکروویو و مضرات و مزایای هرکدام دارید میتوانید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

مایکروفر بهتر است یا مایکروویومضرات مایکروویو

حالا که فرق مایکروفر و مایکروویو را متوجه شدید بهتر است با مزایا و معایب پخت غذا در هرکدام از این محصولات بیشتر آشنا شوید. یکی از معایب مایکروویو این است که باعث کاهش مواد مغذی در مواد غذایی می گردد زیرا امواجی که برای پخت ماده غذایی تولید می کند طول موج کوتاهی داشته و باعث پخته غذا در مدت زمان کوتاهی می گردد.

پخت سبزیجات در مایکروویو باعث کاهش ۹۷ درصدی ارزش غذایی آنها می گردد و بهتر است برای پخت سبزیجات از مایکروویو استفاده نشود.

همچنین پخت مواد غذایی مانند گوشت و شیر در دستگاه مایکروویو باعث کاهش ۴۰ درصد ویتامین B12 می‌شود.

از دیگر مضرات ماکروویو می‌توان به محدودیت استفاده از ظروف اشاره کرد. بعضی از ظروف مخصوص مایکروویو نیستند و با قرار دادن آنها در دستگاه امکان آتش گرفتن و بزرگ شدن آنها وجود دارد.

همچنین شما نمی توانید ظروف فلزی و آلومینیومی خود را در مایکروویو قرار دهید زیرا باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی میشود.

مطالعات پزشکی نشان داده است که بعضی از بیماری های ناشناخته با کنار گذاشتن مایکروویو بهبود یافته اند.

مطالعه پزشکی دیگری اشاره می‌کند که امواج مایکروویو باعث وارد شدن مواد شیمیایی ظروف به ماده غذایی می شود و احتمال سرطان زا شدن مواد غذایی را افزایش می دهد.

مضرات مایکروویوفر برقی

فر برقی دستگاهی است که دارای چند طبقه جوجه گردون بوده و بدون امواج ماکروویو و با استفاده از حرارت دهی و انرژی برق فرآیند پخت غذا را انجام می دهد.

فر هالوژن

فر هالوژن دستگاهی است که برای پخت غذا از تابش مستقیم و شدید نوری استفاده می کند.

گاز هالوژن

صفحه گاز شیشه ای که با المنت برقی پر قدرت و قابل نتظیم کار می کند .

تستر

دستگاهی که برای پخت غذا فقط از المنت تابشی استفاده کرده و همچنین مجهز به جوجه گردون نیز می باشد.

گاز اینداکشن یا القایی

گاز های اینداکشن نسل جدیدی از دستگاه های پخت غذا می باشد که بسیار کم مصرف و در عین حال گران قیمت می باشد.

گاز های اینداکشن بر اساس تکنولوزژی القای مغناطیسی عمل کرده و فقط ظروف مخصوص خودش را گرم می کند.

نکته مهم در مورد گاز های اینداکشن سرعت گرم کردن آن می باشد برای مثال ۱ دقیقه طول می کشد تا یک لیوان آب در ماکروویو به جوش بیاید در حای که یک کتری آب (شش لیوان)  در مدت زمان کمتر از ۲ دقیقه در گاز اینداکشن به نقطه جوش می رسد.

از مزایای دیگر گاز اینداکشن بدون ضرر بودن آن می باشد در حالی نشتی امواج ماکرو در دستگاه های ماکروفر و ماکروویو بسیار مضر می باشد.

نتیجه

تفاوت مایکروفر با مایکروویو در نوع فرآیند پخت و پز می باشد بدین صورت که ماکروفر از دما و گرما برای پخت استفاده می کند در حالی که ماکروویو علاوه بر دما و گرما از اشعه Wave نیز استفاده می کند.

طرز کار مایکروویو به این صورت می باشد که امواج با طول موج کوتاه و در مدت زمان بسیار کم به ماده غذایی می تاباند و در این حین یک المنت گرمایی شروع به کار کرده و باعث گرم شدن کامل غذا میشود و غذا مغز پخت می گردد.

دقت داشته باشید که برای استفاده از مایکروویو از ظروف سرامیکی و آرکوپال استفاده کنید. همچنین استفاده از ظروف پلاستیکی که روی آن ها علامت مایکروویو درج شده است بلامانع می باشد.

توجه کنید که هرگز ظروف فلزی و آلومینیومی را داخل مایکروفر قرار ندهید زیرا باعث آتش‌سوزی و ایجاد جرقه می گردد.

برای پیشگیری از پاشیده شدن مواد غذایی به دیواره های ماکروویو و ماکروفر می توانید از در پوش های مناسب استفاده کنید اما دقت داشته باشید که هرگز درپوش ها را محکم نکنید زیرا باعث ایجاد انفجار می‌گردد.

فرق ماکروویو و ماکروفر در این است که مایکروویو مواد غذایی را با ساطع کردن امواج با طول موج کوتاه و در زمان کم درست می کند ولی مایکروفر با داشتن المنت گرمایی غذا را در مدت زمانی نسبتا بیشتر از مایکروویو ولی به طور کامل گرم می نماید و در اصطلاح غذابه طور کامل مغز پخت می شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

در بخش زیر می توانید به مقالات مرتبط دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

09129529351

آخرین مقالات

مقالات تصادفی