علت یخ زدن کندانسور کولر گازی

علت یخ زدن کندانسور کولر گازی در تابستان و زمستان | چرا کندانسور کولرگازی یخ میزند

فهرست مطالب

در این نوشتار به این سوال رایج می پردازیم که علت یخ زدن کندانسور کولر گازی چیست. برای هر مکانی به یک سیستم تهویه مطبوع نیاز است تا دمای آن محیط بسته را به درجه دلخواه رسانیم و ساکنان از سرما یا گرمای طاقت فرسا محفوظ بمانند.

یکی از بهترین سیستم ها در خصوص این نیاز، کولر گازی می باشد که به صورت گسترده در مکان های مختلف به کار می رود. مشخصا هر دستگاهی نقاط قوت و ضعف خود را دارد و یکی از مسائل بسیار متداول بین دارندگان کولر گازی نیز یخ زدن کندانسور آن است.

اگر با مطالعه این مقاله نتوانستید مشکل را برطرف کنید میتوانید از تخصص همکاران ما برای تعمیر کولر گازی تان بهره مند شود. کافیست با ما تماس بگیرید تا نزدیک ترین و زبده ترین تعمیرکاران به محل شما اعزام شوند.

علت یخ زدن کندانسور کولر گازی

این دستگاه از دو قسمت اصلی تشکیل می شود که عبارت اند ازیونیت داخلی یا هواساز و یونیت خارجی یا کندانسور. این بخش در بیرون از محیط، اغلب در بالکن، حیاط یا پشت بام قرار می گیرد تا حرارت و صدای آن مزاحم ساکنان نشود.

با توجه به تقاضای بالایی که برای کولر گازی در بازار وجود دارد، برندهای زیادی اقدام به طراحی و تولید آن می نمایند که پیشنهاد می شود پیش از خرید، تمامی تولیدکنندگان داخلی و خارجی معتبر را مورد بررسی قرار داده و تا در نهایت از انتخاب خود رضایت کافی داشته باشید و خریدی با قیمت مناسب و گارانتی معتبر را تجربه کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل یخ زدن کندانسور کولر گازی را بررسی نماییم.

در ابتدا لازم است به این نکته اشاره داشت که کندانسور می توانید هم در فصل زمستان یخ بزند و هم در تابستان.

در حالت زمستانه که از عملکرد گرمایشی کولر گازی استفاده می شود، شیر برقی به کار رفته در آن در سیکل دستگاه به صورت برعکس عمل می کند؛ در واقع در این حالت هوای گرم توسط کولر گازی به فضای داخلی مکان منتقل شده و هوای سرد به بیرون از محیط هدایت می شود.

با توجه به آن که هوای بیرون سرد بوده و سرمای داخل نیز به بیرون منتقل می گردد، می تواند علت یخ زدن کندانسور کولر گازی را توضیح دهد.

خرید مدل های مختلف کولر گازی و اسپلیت مستلزم بررسی مشخصات فنی و اطلاعات لازم در زمینه عملکرد و نحوه نگهداری آن است تا از بروز مشکلات مختلف جلوگیری شده و در هزینه نگهداری آن نیز صرفه جویی شود.

علت یخ زدن کندانسور کولر گازی
علت یخ زدن کندانسور کولر گازی

نشت گاز مبرد

یکی دیگر از موارد رایج در این موضوع می تواند گاز مبرد باشد؛ کولر گازی در واقع به وسیله فشرده کردن گاز مبرد عملکرد هوادهی را انجام می دهد.

در صورت عدم وجود یا کاهش گاز ممکن است کندانسور یخ بزند. اگر به هر دلیلی دستگاه دچار نشتی گاز شود، و این مسئله در زمان جابه جایی اتفاق بیفتد، گاز مبرد (R22) در آن کاهش پیدا کرده و فرایند سرمایش را دچار اختلال خواهد کرد.

نشت گاز مبرد
نشت گاز مبرد

این مسئله موجب یخ زدگی لوله های گاز و پنل داخلی خواهد شد. با توجه به تغییر فشار در سیستم هنگامی که هوای گرم فضای داخلی به اطراف اواپراتور منتقل شود، رطوبت ایجاد شده روی کویل ها منجمد شده و در نتیجه به صورت یخ تبدیل خواهد شد.

البته این احتمال نیز وجود دارد که تغییر در عملکرد سیستم را متوجه نشوید اما در نهایت در صورت افزایش یخ، در جریان هوا تاثیر منفی خواهد گذاشت چرا که به صورت عایق عمل می کند و گاز مبرد سریع تر تبخیر خواهد شد.

گرفتگی لوله ها

علت یخ زدن کندانسور کولر گازی می تواند انسدادی در لوله های ارتباطی باشد. لوله مویی یکی از لوله هایی است که در انتهای کندانسور تعبیه می شود و از اجزای مهم سیستم تبرید می باشد. فشار مایع مبرد با گذر از لوله مویی کم می شود و در این صورت به شکل گاز تغییر خواهد کرد.

از این لوله در سیستم های خنک کننده مانند کولر گازی و یخچال ها و فریزرها نیز استفاده می شود.

بنابراین نقش فشار شکست گاز به عهده در این لوله ها رخ می دهد. در صورتی که این لوله یا شیر برقی و یا دیگر لوله های برقی دچار گرفتگی شوند، کندانسور کولر گازی یخ خواهد زد. اغلب جنس این لوله از مس می باشد و قطر بسیار کمی هم دارد.

از جمله دلایل گرفتن این لوله ها که علت یخ زدن کندانسور کولر گازی است، آمپر کشیدن کمپرسور می باشد.

این عمل موجب خاموش شدن کولر گازی شده و دلیل آن می تواند خرابی موتور یا کثیفی کندانسور باشد.اگر میزان آمپر کشیدن از حد معمول کمتر باشد، اصلی ترین علت گرفتگی لوله مویی است.

این مشکل خود را با کاهش قدرت هوادهی سرمایشی یا گرمایشی دستگاه نشان خواهد داد. در صورتی که متوجه کاهش این مسئله شدید، لازم است کمپرسور را عوض کرده و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که تعویض کمپرسور با تعویض لوله مویی همراه خواهد بود.  

خرابی فن داخلی یا اواپراتور

فن بلوور از قطعات تشکیل دهنده مهم کولر گازی است که عمل ورود هوای گرم به داخل پنل را انجام می دهد. این فن عمل مکش را انجام می دهد و هوای گرم را به بیرون کشیده تا هوای سرد متراکم شده جایگزین آن گردد.

در اثر برخورد هوای گرم به کویل های اواپراتور، دمای آن کاهش یافته و سرد می گردد. در این صورت تعادل لازمه دچار مشکل شده و عملیات فن دمنده دچار اختلال خواهد شد.

چنانچه فن بلوور نتواند هوای سرد را بدون اختلال و به آسانی از روی اواپراتور تخلیه کند، پنل داخلی به تدریج یخ خواهد زد و هوای درون مخزن به صورت قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

خرابی فن داخلی یا اواپراتور
خرابی فن داخلی یا اواپراتور

بنابراین علت دیگر یخ زدن کندانسور کولر گازی می تواند خرابی فن داخلی یا اواپراتور باشد.

علت یخ زدگی آن است که روی کویل ها چگالش زیادی خواهد داشت و قطره های تشکیل شده آب به اندازه کافی تبخیر نمی شوند.

کثیفی فیلترهای کولر گازی، سوختن بلوور داخلی یا موتور فن و یا خرابی اواپراتور از جمله دلایل رایجی است که می تواند دلایل عدم تخلیه کامل هوا از روی فین های فن داخلی باشد.

تمیز کردن فیلترهای به کار رفته در کولر گازی به عهده دارندگان آن بوده و به سادگی قابل انجام است. اما برای حل دیگر موارد بایستی از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید.

ناگفته نماند که در تابستان نیز ممکن است سیستم تهویه مطبوع یخ بزند و علت یخ زدن کندانسور کولر گازی در شب های خنک تابستان این است که این دستگاه ها به صورتی کالیبره شده اند که در محدوده خاصی از آستانه دمای مطلوب عمل نمایند.

در صورتی که در تابستان، عموما در مناطق سردسیر هوا از حد آستانه مطلوب سردتر باشد، می تواند باعث یخ زدگی شود. یخ زدن سیستم تهویه مطبوع و کندانسور آن می تواند ناشی از کثیفی کویل ها نیز باشد.

اگر حفره تخلیه در کویل پر شود، کویل ها می توانند منجمد و در نتیجه سنگین شوند. لایه های کثیف روی کویل مانع جذب به موقع و سریع آب می شود در نتیجه ایجاد یخ زدگی می کنند. در این زمینه می توانید هر دو سال یک بار کولر گازی را چکاپ کرده تا مانع بروز این مشکلات و استهلاک دستگاه شوید.

مشکل یخ زدن کندانسور کولر گازی آزاردهنده و خسته کننده است اما با تعمیر و انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند موثر باشد.

تعویض به موقع فیلترهای تصفیه هوا تهویه مطبوع از خرابی های متعدد، گرفتگی و نشت جلوگیری می نماید. همچنین بهره گیری از تنظیمات و بررسی توسط متخصصان شرکت سازنده اسپلیت خود نیز راهکار مناسبی می باشد.

در بخش زیر می توانید به مقالات مرتبط دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

09129529351

آخرین مقالات

مقالات تصادفی