دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی

دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی | رفع برفک {سیکل دیفراست} کولر گازی

فهرست مطالب

کولر های گازی جزو وسایلی هستند که امروزه بسیار پرکاربرد هستند. خصوصا اگر عملکرد آن ها به صورت دوکاره باشد. یعنی هم گرمایش فضا را تامین نمایند و هم سرمایش. این که وسیله ای در هر دو فصل سرما و گرما کاربرد داشته باشد بسیار خوب است اما ممکن است همین حالت موجب شود مشکلات بیش تری نیز برای این وسیله به وجود بیاید.

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای کولر گازی به وجود بیاید یخ زدگی می‌باشد که طی فرایندی به نام دیفراست یا یخ زدایی این مشکل برطرف می‌شود.

کنترل برفک زدایی دستگاه های کولر گازی در حالت گرمایش انجام می‌شود.

[wporg title=”نصب کولر گازی” link=”https://www.tehran-servicekar.com/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%AA/”]برای نصب کولرگازی خود با قیمت مناسب وارد لینک زیر شوید.[/wporg]​

دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی چیست

در ابتدا برای این که بدانیم فرایند دیفراست یا یخ زدایی چطور انجام می‌شود باید بدانیم که کولر از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. از یونیت داخلی با نام کندانسور و از یونیت خارجی با نام اوپراتور یاد می‌شود.

عملکرد کولر گازی در حالت گرمایش به این صورت است که فن خارجی از طریق فرستادن هوای سرد به بیرون باعث خنک شدن هوا می‌شود و اگر در این حالت دمای بیرون به صفر درجه برسد یونیت خارجی سرد شده و شروع به یخ زدن می‌کند و در این صورت عملکرد فن دچار اختلال می‌شود و هوا به راحتی نمی‌تواند از میان محفظه ها به بیرون انتقال پیدا کند.

در فیلم زیر به صورت کامل درباره دیفراست کولر گازی توضیح داده شده است.

همین حالت موجب می‌شود که عملرد اسپیلت دچار خطا شود.

در این حالت عمل دیفراست یا یخ زدایی شروع می‌شود.

دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی چیست

علت برفک زدن کولر گازی

کولر گازی ممکن است دچار اختلال در عملکرد و برفک زدن شود و این اختلال دلایل گوناگونی دارد.

از جمله دلایل یخ زدگی کولر گازی یا اسپیلت این است که دمای محیطی که کولر در آن قرار دارد زیر صفر درجه باشد.

کم شدن گاز ترموستات کولر گازی و اسپیلت هم ممکن است باعث یخ زدگی شود و دلیل دیگر می‌تواند بالا بودن رطوبت محیطی که کولر در آن قرار دارد باشد.

[wporg title=”تعمیر کولر گازی” link=”https://www.tehran-servicekar.com/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/”]برای تعمیر کولرگازی خود با قیمت مناسب وارد لینک زیر شوید.[/wporg]​

علت برفک زدن کولر گازی

انواع دیفراست کولر گازی

وجود برفک روی دیواره لوله ها و پره های کویل (‌اوپراتور ) که حتما در خارج از ساختمان تعبیه شده اند باعث می‌شود که حرارت بین هوا و سرد کننده و یا مبردی که در لوله ها جاری است انتقال پیدا نکند و در عملکرد اسپیلت اختلال ایجاد شود.

روش های مختلفی برای یخ زدایی در سیستم کولر گازی وجود دارد از جمله معکوس کردن سیکل تبرید با استفاده از شیر چهار طرف، حرارت دادن به کویل توسط المنت های حرارتی و …

دیفراست کولر گازی با شیر چهار طرفه

همان طور که گفته شد روش های مختلفی برای دیفراست در کولر های گازی وجود دارد که ما به طور خلاصه در مورد روش معکوس کردن سیکل تبرید با استفاده از شیر چهار طرفه گفتگو خواهیم کرد.

وقتی کولر در حالت گرمایشی قرار دارد و به حالت طبیعی در حال کار کردن است مبرد فشرده شده به وسیله شیر چهار طرفه به کویل خارج ساختمان وارد می‌شود.

ولی زمانی که برفک روی اپراتور ایجاد می‌شود ترموستات کویل که در خارج ساختمان قرار دارد این تفاوت دما را به سرعت احساس می‌کند و به شیر چهار طرفه دستور معکوس شدن این سیکل را می‌دهد و سیستم با استفاده از سیستم مرکزی به حالت سرمایش باز می‌گردد.

با عبور دادن گاز گرم از داخل یونیت خارجی دمای کندانسور را بالا می‌برد و باعث گرم شدن آن ودر نتیجه ذوب شدن برفک ها می‌رود.

کولر گازی در این حالت موقتا از کار می‌افتد و پس از پایان این عمل دستگاه دوکاره به حالت گرمایش در می‌آید.

[wporg title=”شارژ گاز کولر گازی” link=”https://www.tehran-servicekar.com/%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/”]برای شارژ گاز کولرگازی خود با قیمت مناسب وارد لینک زیر شوید.[/wporg]​

دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی چقدر طول میکشد

در صورتی که دمای یونیت خارجی در کم تر از یک دقیقه به منفی چهار درجه برسد عمل دیفراست یا برفک زدایی شروع می‌شود.

عمل برفک زدایی در ۶ دقیقه اول در برد کنترل نمی‌شود. حالا عمل گرمایش به مدت ۱۰ ثانیه متوقف می‌شود.

ولی عمل برفک زدایی یا دیفراست ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

این زمان موجب می‌شود که دمای یونیت خارجی به ۱۰ درجه برسد و حالا مرحله فعال شدن فن خارجی و شیر انبساط الکترونیکی ۴ راهه آغاز می‌شود و این مراحل تکرار می‌شوند.

شروع به کار دوباره کولر با ۳ دقیقه تاخیر آغاز می‌شود زیرا این گونه از کمپرسور مراقبت خواهد شد. به طور کلی اگر بخواهیم زمان فرایند دیفراست را تعیین کنیم حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زمان لازم داریم.

رفع مشکل سیکل دیفراست کولر گازی با دستگاه GHP

امروزه به جای مراحل سیکل از سیستم تهویه مطبوع مرکزی با نام GHP استفاده می‌شود که منبع انرژی آن سوخت گاز طبیعی است.

این سیستم با استفاده از آب داغ رادیاتور و دود خروجی اگزوز موتور و تبدیل کننده حرارتی به کمک دستگاه شما می‌آید و آن را برفک زدایی می‌کند. این سیستم آب داغ رادیاتور را توسط مبدل رارتی به لوله های اوپراتور خارجی که دچار برفک شده اند می‌فرستدو به این شکل از ایجاد برفک در آن ها جلوگیری می‌نماید.

رفع مشکل سیکل دیفراست کولر گازی با دستگاه GHP

علت یخ زدن کولر گازی چیست

کولر گازی در فصل زمستان ممکن است به دلیل وجودمشکلی در اوپراتور و سنسور بیرونی دستگاه و یا جریان هوای ضعیف در اوپراتور همین طور در صورتی که فن دستگاه آسیب دیده باشد یخ بزند.

ضمنا کثیف بودن کویل ها نیزممکن است باعث یخ زدگی در کولر گازی در فصل زمستان شود.

این که شیر برقی خراب شده باشد هم در به وجود آمدن برفک موثراست.  

علت یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان

کولر گازی هم مانند تمام وسایل برقی نیاز به سرویس سالانه دارد. گاز کولر گازی حتما باید شارژ شود و در غایر این صورت احتمال برفک زدن و یخ زدن کولر گازی در زمستان وجود دارد.

اگر گاز دستگاه به هر دلیل از لوله ها نشت کند برفک و یخ زدگی به وجود می‌آید.

لوله های مویی و شیر برقی و لوله های رفت و برگشت اگر دچار انسداد شده باشند راه گازمبرد بسته شده و در این صورت نیز امکان یخ زدن دستگاه کولر گازی در فصل زمستان وجود دارد.

علت یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان

برفک زدایی کولر گازی در حالت سرمایش

اگر دستگاه اسپیلت یا کولر گازی در حالت سرمایش باشد و نیاز به برفک زدایی پیدا کند کمپرسور دستگاه برای کنترل برفک زدایی و رطوبت در حالت سرمایش ۴ دقیقه خاموش می‌شود و در صورت بودن در حالت رطوبت این مدت خاموشی ۳ دقیقه خواهد بود.

[wporg title=”سرویس کولر گازی” link=”https://www.tehran-servicekar.com/%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C/”]برای سرویس کولرگازی خود با قیمت مناسب وارد لینک زیر شوید.[/wporg]​

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان

یخ زدگی کولر گازی در تابستان ممکن است به خاطر نشت گاز و کافی نبودن آن باشد و دلیل دیگر مسدود بودن لوله های کولر گازی می‌باشد.

این که کمپرسور مداوم کار کند و یا فن خراب باشد هم احتمال برفک زدن کولر گازی در تابستان را به وجود می‌آیود.

در نهایت، کثیفی فیلتر های کولر و استفاده از آن در محیط خیلی سرد هم موجب ایجاد برفک می‌شود.

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان

برفک زدایی کولر گازی در حالت گرمایش

برای برفک زدایی در حالت گرمایش اگر دمای کندانسور برای ۱ دقیقه به کم تر از منفی ۴ درجه سانتی گراد برسد برفک زدایی آغاز می‌شود.

در این حالت فن داخلی متوقف می‌شود و شیر برقی مسیر گاز را عوض می کند و این پروسه به طور تقریبی، حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

چگونه از یخ زدن کولر گازی جلوگیری کنیم

با توجه به دلایل یخ زدن و برفک زدن کولر گازی و اسپیلت تنها راه جلوگیری از برفک زدن آن، بررسی مدام و سرویس سالیانه کولر گازی ها است که باید به طور منظم انجام گیرد.

چگونه از یخ زدن کولر گازی جلوگیری کنیم

با نظارت منظم بر عملکرد کولر از یخ زدن لوله و از کار افتادگی آن جلوگیری خواهید کرد و این سرویس و بررسی با کمک تکنسین ها و متخصصین مربوطه در نمایندگی های معتبر قابل انجام است.

در صورت مراجعه به افراد غیر متخصص و ناشی ممکن است مشکل دستگاه کولر گازی شما شناسایی نشود در آینده نزدیک دچار ایرادات بزرگ تری شود که رفع کردن آن ها نیازمند وقت، انرژی و هزینه بیش تری است.

سوالات متداول

علت دیفراست یا برفک زدن کولر گازی چیست

دلایل مختلفی برای یخ زدن کولر گازی وجود دارد که مهمترین آن دمای زیر صفر درجه محیطی که کولر در آن قرار دارد میباشد. همچنین کم شدن گاز ترموستات کولر گازی و اسپیلت هم ممکن است باعث یخ زدگی شود و دلیل دیگر می‌تواند بالا بودن رطوبت محیطی که کولر در آن قرار دارد باشد. دلایل دیگر به همراه راه پیشگیری از این مشکل در این مقاله بیان شده است

دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی چقدر طول میکشد

بنا به شرایط این زمان متفاوت است اما به طور کلی بین یک ربع تا نیم ساعت طول میکشد تا برفک زدایی کولر گازی به طور کامل انجام شود.

دلیل یخ زدن کولر گازی در فصل گرما چیست

کار کردن مداوم کولر گازی و کثیف بودن فیلتر های کولر گازی باعث میشود که پنل داخلی کولر گازی دچار برفک زدگی شود. برای رفع این ایراد میتوانید با همکاران ما در تهران سرویسکار تماس بگیرید.

در بخش زیر می توانید به مقالات مرتبط دسترسی داشته باشید.

2 پاسخ

  1. سلام‌
    ۴سال پیش کولر گازی اجنرال ۳۰هزار خرید کردم
    بعد از دوسال سرمایش آن کم‌شد سرویس کار اومد شارژ گاز انجام داد الان هم چند وقته تق تق میکنه
    و نگاه کردم دیدم‌پره ها کمی برفک زده چکار کنم
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

09129529351

آخرین مقالات

مقالات تصادفی